top of page
Ayşe Draz & Mehmet Kerem Özel

On soruluk sohbetler: Sofia Dias ve Vitor Roriz

Bu haftasonu Beykoz Kundura Sahne’de Türkiye prömiyerini gerçekleştirilecek olan Never Odd or Even adlı gösterinin yaratıcısı ve icracısı olan iki koreograf ikiliden Portekizli ekiple yaptığımız söyleşiyi sunuyoruz


Röportaj: Ayşe Draz & Mehmet Kerem Özel


Sofia Dias ve Vitor Roriz, Fotoğraf: Joana Linda


İki koreograf-dansçı ikilinin, Türkiye’den Taldans (Filiz Sızanlı ve Mustafa Kaplan) ile Portekiz’den Sofia Dias ve Vitor Roriz’in iş birliğinden doğan Never Odd or Even adlı gösterinin Türkiye prömiyeri 3-4 Kasım 2023 tarihlerinde Beykoz Kundura Sahne’de gerçekleştirilecek. İki çift birbirlerinden farklı yaratıcı yaklaşımlara ve deneyimlere sahip olmalarına rağmen kesinlik, minimalizm, dil ve soyutlamaya duydukları ilgi ve gösterilerinde söylenen söz, ses, hareket ve jest arasındaki etkileşimleri araştırma konusunda ortaklaşıyorlar. Never Odd or Even dört sanatçının kolektif enerjisinden beslendiği gibi, bu iki çiftin on yıldan uzun bir süredir neredeyse yalnızca partnerleriyle çalışmış olma hallerinin bir tür paylaşılan yalnızlık deneyimi olduğunu da gösteren bir proje. Filiz Sızanlı ve Mustafa Kaplan On Soruluk Sohbetler dizimize daha önce konuk oldukları için, genel olarak sanata ve hayata bakışları ve özel olarak Never Odd or Even hakkında merak ettiklerimizi, gösterinin diğer yaratıcı ve icracı ikilisi Sofia Dias ve Vitor Roriz’e sorduk.


Performansın özü sizce nedir?


Öncelikle belirtmek lazım ki, hem genel hem de aynı zamanda derin olan sorulara cevap verme konusunda özel bir yeteneğimiz yok. Üstelik bu kadar kısa bir sürede bu daha da zor. Bu tür sorulara verdiğimiz cevapların çoğu genellikle basmakalıp. Söyleyecek bir şeylerimizin olduğu yer (herkesten biraz farklı olabilir) performatif çalışmalarımızın içinde mevcut. Hatta orada bile tam nedir bilmiyoruz. Şimdi bunları aradan çıkardığımıza göre artık başlayabiliriz. Geçmişte, görevimizin bir gerçekliği değiştirmek veya sürdürmek değil, belli hisler, duygular veya fikirler için henüz bulunmamış 'imgeleri' bulmak anlamında, o gerçekliği ortaya çıkarmak olduğunu söylerdik. Bir metin veya şiir okurken, “ah, tam olarak hissettiğim şey buydu ama henüz kelimelerini bulamamıştım” dediğiniz anı düşünün. İşte, çalışmalarımızda sadece hissettiğimiz ama henüz her biri için kelimelerimiz, jestlerimiz veya imgelerimizin olmadığı şeylere biçimler bulmaya çalışıyoruz, ama her biri için hala kelimelerimiz veya jestlerimiz veya imgelerimiz yok. Bunu söyledikten sonra bu da kulağa çok basmakalıp geliyor. Klişelerden kaçınmak çok zor. Şiir, yazılı dilde bu sorunu harika bir şekilde ele alıyor. Klişelerden uzaklaşmak, otantiklik olarak tanımladığımız şey için gerekli bir arayış. Belki de performanslarımızda aradığımız şey ve diğer sanatçıların performanslarını izlerken bizi harekete geçiren şey de bu. Biraz saf ve romantik, öyle değil mi? O halde, sadece oyunu oynamak için sorunuzu basit ve cesur bir fikirle cevaplamak gerekirse: bizim için performansın özü otantiklik. Ama “öz” kelimesi o kadar rahatsız edici bir kelime ki, çünkü özünde bizler birçok yüzeysellikten oluşuyoruz. Neyse, hadi bir sonraki soruya geçelim.”


Never Odd or Even, Fotoğraf: Estelle Valente


Sanatın dönüştürücü gücüne inanıyor musunuz? Nasıl?


Eğer “sanatın dönüştürücü gücüne” inanmıyor olsaydık, yaptığımız şeyi yapıyor olmazdık." Öncelikle sanat tarafından dönüştürüldük ve hâlâ dönüştürülüyoruz. Performatif çalışmalarımızdan bahsetmiyoruz, yıllardır kendimizi içinde bulma ayrıcalığına sahip olduğumuz sanattan bahsediyoruz. Ona erişimimiz olmasaydı, tamamen farklı insanlar olurduk. Sanat zihnimizi değiştirir, ifade edilemeyen veya henüz ifade edilmemiş olanı ifade etme yeteneğine sahip olduğu için güçlü ve tehlikeli bir araçtır. Bizim varlığımızın bilinmeyen ve gizemli taraflarıyla bağlantı kurmamızı sağlar. Rüyalarımızın ve kim olduğumuzun bir yansımasıdır -ki bazen bu yansıma dayanılmaz olabilir. Geleneklere meydan okur, ama onları sürdürmek için de kullanılabilir. Sanat o kadar güçlü bir araçtır ki, tüm siyasi sistemler onu kontrol etmeye çalışır. Kapitalizm, onu piyasa kurallarına tabi kılmaya çalışır. Otoriter sistemler, onu ulusal geleneklere indirgemeye veya propaganda aracı olarak kullanmaya çalışırlar. Görüyorsunuz, ilk soruda klişelerden bahsediyorduk ve ikinci sorunun cevabına başlarken de böyle bir klişeyle başlıyoruz: eğer sanatın dönüştürücü gücü için olmasa, yaptığımız şeyi yapıyor olmazdık. Belki de, yaptığımızın nedenleri çok daha sıradan ve kahramanlıkla uzak.


Bir iş üretirken hangi kaynaklardan beslenir, nelerden ilham alırsınız? Rüyalarınızın işlerinizde etkisi olur mu?


İlham kaynaklarımız… Hangi unsurlar, sıradanlığın arasından farklı bir şeyler görmemize olanak sağlayacak çatlaklar açıyor? Yaptıklarımızı sürdürmemizi, inancımızı devam ettirmemizi sağlayan şey nedir? Ümitsizlikle dolu (bugünü tanımlamak için kullanabileceğimiz bütün diğer klişeleri de düşünün) bir dünyada nefes almamızı sağlayan şey nedir? Birçok insan gibi, delirmeden yaşamaya devam etmemizi sağlayan ilham kaynağı, aynı zamanda işlerimizi etkileyen ve yönlendiren şey. Ve bu Sanat ve diğer sanatçılar. Ancak daha spesifik olmamız gerektiğini biliyoruz. Bir süredir birlikte çalıştığımız için, her proje, önceki bir projenin devamı veya ondan kopuş gibi bir şey. Her yaratıcı sürecin başında, neyin devam edeceği, duracağı, yeniden icat edileceği ve şimdiye kadar yapmadığımız ama yapmak istediğimiz şeyin ne olduğu hakkında konuşuyoruz. Kendi çalışmamız etrafında yürüttüğümüz bu otofajik diyalogun yanı sıra, dünyada bu anda neyin söylenmesi gerektiğini anlamaya çalışırız. Bu oldukça geniş bir soru teşkil eder. Dünyanın daha fazla soyutlama, öznelcilik, empatiye ihtiyacı var gibi basit cevaplara ulaşabiliriz. Aynı zamanda, bir film sahnesi, bir resim, bir kişinin konuşma veya yürüme tarzı, felsefi bir metin veya bir psikoloji makalesi gibi birçok referans veya ilhâm kaynağı toplarız ki yapıtın zihinsel haritasını oluşturmaya yardımcı olan birçok unsuru bir araya getirelim. Bu ilhâm kaynakları ağını oluşturduktan sonra stüdyoya gideriz ve bir süre sonra her şeyi unuturuz. Sadece birlikte olmanın keyfini çıkarmak üzere doğaçlamalar yaparız ve ardından başka malzemeler türeten ve daha önce düşünmediğimiz diğer referansları ve ilhâm kaynaklarını hatırlamamıza yol açan performatif malzemeler bulmaya başlarız. Süreç boyunca, bir tür gizem için savaş veren bir aile veya topluluğun bir parçası gibi hissetmek için diğer sanat eserleriyle örtük bir diyalog sürdürmeye çalışıyoruz. Sanki yatıp rüya görüyormuşuz gibi savaşıyoruz. Metaforik olarak söyleyecek olursak, rüya görmek çok önemli. Pratik olarak da süreçlerimizde bir rol oynuyor. Uzun süredir bilinçli zihnimizden nasıl kaçabileceğimizle ilgileniyoruz. Rüyalar, "Ben" in bir parantezi gibidir. Ayakta rüya görmek de bir tür varoluş hali veya performatif durum olabilir. Yaratıcı akış olarak bilinen bir kapsayıcı psikososyal durum içindeyken de, birçok farklı ve beklenmedik bağlantının ortaya çıkmasına izin veren bir tür ayakta rüya görmektesinizdir. İşte bu nedenle birlikte çalışmayı seviyoruz. Doğaçlama yaparken ve bahsi geçen yaratıcı akışa ulaştığımızda, yaptığımızın hiçbirimize ait olmadığını ama aramızda ortaya çıktığını hissediyoruz. Bu gerçekleştiğinde, önceden ilhâm kaynağı olarak topladığımız tüm malzemeler, beklenmedik şekillerde birleşmeye başlıyor ve merkezi şeyler periferiye ait şeylere, periferiye ait şeyler merkezi şeylere dönüşüyor.


Never Odd or Even, Fotoğraf: Estelle Valente


Eğer zaten halihazırda bir adı yoksa, üzerinde çalışmakta olduğunuz yapıta adını vermeye ne zaman karar verirsiniz?


Bir isim bulmak bizim için kolay değil. Bazen bir süreç başlamadan önce bir isim oluyor elimizde ve bu, performans için bazı fikirleri yoğunlaştıran bir tür leitmotif veya bir motto olarak işlev görüyor. Diğer zamanlarda ise ismi süreç sırasında buluyoruz ve yaptığımız şey için aşikar bir isim olarak ortaya çıkabiliyor. Bir yapıta bir isim vermenin en iyi zamanı, ilk veya ikinci seyircili gösterimden sonra olurdu. Bir yapıtın ne olduğunu, izleyiciyle paylaştığımızda anlıyoruz sadece. Yapıtın ismi, seyircinin performansla bağlantı kurması için ona verdiğiniz ilk anahtar gibi. Birçok kişi, etkilenmek istemedikleri için sadece gösteriden sonra özeti okur, ancak yapıt ile temasa geçmeden önce kesinlikle ismi okurlar. Bu nedenle, yapıta dair farklı perspektiflere izin veren ve aynı zamanda sadece öylesine olmayan, yeterince spesifik isimler bulmaya çalışıyoruz. Bazı yapıtlarımızın isimlerinden memnun değiliz ve eğer mümkün olsaydı, o yapıtı her oynadığımızda ismini değiştirirdik. Aslında, bu bir proje için güzel bir konsept olurdu. Bir yapıtın ismini oynadığımız yerlere ve bağlamlara göre, o anda yapıt hakkındaki hislerimize göre değiştirdiğimizi hayal edin. Never Odd Or Even’ın İstanbul'da ne olacağını hayal edin? Ayrıca, seyircilerin izledikten sonra hangi ismi verdiklerini bilmek de ilginç olurdu.


Sanatınızı etkilediğini düşündüğünüz biri veya bir sanatçı var mı, varsa kim?


Bunu söyleyemeyiz! Saklanması gereken sırlar vardır. Bizi etkileyenler, ışığa çıktıklarında, aslında hiç var olmamış gibi kaybolma riski taşıyan gece yaratıkları gibi. Ama peki... bizi etkileyen birçok sanatçı ve insan var, düşünme şeklimizi değiştiren, çalışmamızda güçlü eğilimlere neden olanlar. Üzerimizdeki etkilerini saygıyla anmak üzere bazılarının adını verebilirdik ancak hava atarmışçasına isim vermenin adil olmadığını düşünüyoruz çünkü uzun uzun bizi neden ve nasıl etkilediklerini açıklamak gerekir. Ve sonunda sadece en aşikar olanları veya tanımlaması daha kolay olanları konuşurduk. Aslında bazen bir sanatçıdan veya bir kişiden ne kadar etkilendiğimizi ancak uzun bir süre sonra fark ediyoruz. "Etkilerin" işleyişi çizgisel veya ardışık değil. Garip bir şekilde, gerçekten bizi etkileyen şeylerin arkeolojisini yaptığımızda, birçok çocukluk referansı buluyoruz. Diğer yandan, kesinlikle birini unutacağımızı (muhtemelen daha önemli olanları) bilerek herkesi aynı seviyede tutmak için bir isim listesi yapabiliriz, işte: Beckett, Cassavetes, Rimbaud, Stuart, Herzog, Kiarostami, Jandek, Bessa-Luís, Saramago, Morizot, Sloterdijk, Klossowski, Rodrigues, Graham, Kelly, Myasaki, Anderson, Smith, Etchells, Burrows, Sebald, Crary, belki yeter... Bu biraz garip geliyor.


Dünyanın mevcut durumunu değerlendirdiğinizde, bir sanatçı olarak sizin için en önemli ve acil konu nedir?


Dünyanın günümüzdeki durumu... Son birkaç yıldır dünyamızda birçok radikal değişimle karşı karşıya kaldık. İkimiz de Avrupa'nın ayrıcalıklı bir periferisindeyiz ve çoğu zaman dünyanın içinden geçtiği farklı "durumları" rahat bir şekilde koltuklarımızdan izliyoruz. Bu değişimlerin bazılarına aktif bir şekilde dahil olmaya çalışıyoruz ancak çelişkilerle doluyuz, öyle değil mi? Son birkaç yıldır, bölünmeyi aşma kavramıyla meşgulüz. Özellikle de içinde yaşadığımız ve giderek kutuplaşan toplumdan dolayı.Politik, felsefi, ideolojik ve hatta estetik inançlarımızın tam karşıtında olanlarla konuşmaya devam etmenin yollarını bulmalıyız. “Öteki”ni nesneleştirmeyi ve insanlıktan çıkarmayı azaltmanın yollarını bulmalıyız. Bu hem toplumsal hem de estetik bir çaba. Sanat, tamamen farklı olan şeyleri bir araya getirip diyaloğa soktuğunda genişler. Bu bir hayatta kalma meselesi. Zihnimiz, yeni şeyler, farklı şeyler, aşina olmadığımız şeyler öğrendiğinde genişliyor.


Never Odd or Even, Fotoğraf: Estelle Valente


Avrupa'nın tam zıt uçlarındaki ülkelerde yaşayan sanatçılar olarak, birlikte bir eser oluşturmak için nasıl bir araya geldiniz ve birbirinizi nasıl buldunuz? Yaratım sürecinde lojistik meselelerini nasıl çözdünüz?


Bu, harika değil mi! Dediğiniz gibi tam zıt uçlardaki Avrupa ülkelerinde yaşayan ve tümüyle farklı kültürlerden sanatçılar, farklarını ve ortak yönlerini kullanarak bir eser yaratıyor. Tabii ki lojistik konular kolay değildi ve coğrafi uzaklığı aşmanın ve fiziksel olarak bir arada olmamız üzerine kurulu olmayan bir süreç yaratmanın yollarını bulmak zorunda kaldık. Örneğin, bu stratejilerden biri, birbirimizle gerçekleştirdiğimiz bir yaratıcı tepkiler serisiydi. Birimiz kısa bir video yapıyor ve diğerine gönderiyordu, diğer kişi bu videoya dayalı bir metin yazıyor ve sonra bu metni başka bir kişiye gönderiyordu, o da bu metinden ilhâm alarak bir müzik besteliyor ve bir jestler serisi oluşturması için farklı birine gönderiyordu ve bu böyle devam etti. Ama başka yöntemler de vardı. Eğer yaratmak için güçlü bir istek veya ihtiyaç varsa, zor görünen koşullar, bir şeyleri farklı yapmak için yaratıcı bir motivasyona dönüşüyor.


Siz ve Sızanlı-Kaplan çifti, neredeyse on yıldan fazladır sadece birbirleriyle partner olarak çalışan dansçı-koreograflar olarak tanınıyorsunuz. Bu kadar uzun bir süre sonra başka bir dansçı-koreograf çiftiyle iş birliği yapma süreci nasıldı?


Aslında çok süredir işbirliği yaparak çalıştığımız için, dördümüz de müzakere sanatı ve birlikte yaşamanın bir yolunu bulma sanatı olarak işbirliğine güçlü bir inançla bağlıyız İşbirliği yapmak kolay değil. Kendinizden farklı insanlarla birlikte yaşamak da kolay değil. Bazen gerçekten önemli gördüğünüz şeyler için mücadele etmek zorunda kalıyorsunuz ve diğer zamanlarda kendinizi kaybediyor gibi hissetmeden ödünler vermek, bazen de kendinizi yeniden hayal etmeniz gerekebiliyor. Ortaya çıkan yapıttan çok mutluyuz, çünkü mesafeye, estetik ve metodolojik farklılıklara rağmen, ortak noktalar bulmayı başardık ve çatışmalarımızı yapıt için kullanılabilir yaratıcı malzemeye dönüştürebildik. Ve bu yapıt, gerçekten şiirsel bir müzakerenin ürünü. Herkes bir tür işbirliği sürecine dahil olmayı denemeli. Bu sayede, kendi egolarımızla başa çıkmayı ve diğerleriyle empati kurmayı öğreniyoruz.


Never Odd Or Even dışında, Avignon Festivali'nde bu yaz deneyimleme şansı bulduğumuz Shared Landscapes adlı eserin yedi yaratıcısından birisiniz. Eserinizde, bulunduğumuz doğanın farkında olmayı bireysel olarak deneyimlerken, aynı zamanda bu farkındalığı etrafımızdakilerle kolektif olarak paylaştık. Dolayısıyla, sizin eseriniz bilinçli bir şekilde diğer seyricilerden haberdar olmamızı sağlayan tek eserdi. Bu eser nasıl ortaya çıktı?


Shared Landscapes, bir ormanda gerçekleşen ve tüm gün süren büyük bir etkinlik. Seyirciye, genellikle "doğa" olarak adlandırdığımız şeyle ilişkimiz üzerine düşünme alanı açan yedi farklı sanatsal öneriyi deneyimleme fırsatı sunuyor. Bu büyüleyici bir proje ve biz, seyirciyi, çevresiyle ve diğer insanlarla ilişkisini sürekli değiştiren bir dizi eyleme katılmaya nazikçe ikna eden bir ses eseri yaptık. Her bir dinleyiciyle bizim aramızda içsel ve mahrem bir diyalog gibi başlıyor ve daha sonra ardından bir yürüyüşe, ardından bir av sahnesine ve nihayetinde ağaçlar, dallar, taşlar ve yapraklarla bedenimizin kolektif bir kompozisyonunu oluşturan kolektif bir ritüele dönüşüyor. Manzaranın içinde bedenin duyum ve algılarından ilhâm alan metafiziksel, estetik, absürt ve tamamen sıradan sorular arasında özgür bir akış oluşturmaya çalıştık.


Never Odd Or Even’a geri dönersek; İstanbul seyircisine deneyimleri öncesinde söylemek istediğiniz özel bir şey var mı?


Eseri açık fikirli ve önyargısız bir şekilde izlemeye gelin ve gösteriden sonra, deneyiminiz hakkında bizimle veya diğer insanlarla konuşmak için zaman ayırırsanız harika olur. Bazen en önemli şey, eserden çok, eseri bir bahaneye dönüştürüp birbirimizin dünya görüşlerini ve hayallerini konuşmak ve dinlemek üzere, o ortak deneyime dayalı paylaşabildiklerimiz olabiliyor.


Comments


bottom of page