Unlimited Publications olarak pandemi gündemiyle geçirdiğimiz 2021 yılı boyunca birçok yazıyı okuyucularımızla paylaşmaya devam ettik. Bu kapsamda geçtiğimiz yılın en çok okunan yirmi yazısını, yılın son günlerinde sizler için bir araya getirdik
♦1. Ritm işte böyle başlıyor, görüyor musunuz?*
Yazı: Bihter Sabanoğlu
Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği, Cevdet Erek’in hareket noktası olarak aldığı Büyük Bergama Sunağı’nı yeniden yorumlayan ve 2020 yılı boyunca Arter’de ziyarete açık alan Bergama Stereotip için bir analiz öneriyoruz.
♦2. Göçmenliğin coğrafyasında yer çekimine kapılmak
Röportaj: Eda Yiğit
Geçtiğimiz günlerde yayınlanan Gravity of You isimli ilk fotoğraf kitabı vesilesiyle Suzan Pektaş ile göçmenlikten toplumsal cinsiyete, varoluşsal kaygılardan coğrafyaya, belgesel fotoğraftan çağdaş fotoğrafa, görsel hikâye anlatımının inceliklerine ve diyalog dinamiklerinin derinliklerine uzanan bir söyleşi gerçekleştirdik.
♦3. Daha kapsayıcı ve adil bir gelecek: EK BİÇ YE İÇ
Röportaj: Merve Akar Akgün
Beton alanları geri kazanmanın, bizimle beraber yaşayabilmeleri için başka canlılara yanı başımızda habitat yaratmanın, tüketim odaklı ortamları üretken bostanlara döndürmenin yollarını aramak üzere kurulan EK BİÇ YE İÇ’ten Haro Cümbüşyan’a merak ettiklerimizi sorduk.
♦4. Mimarlık üretim mahalli ve sessiz sâkinleri
Röportaj: Selin Çiftçi
Türkiye’de Mimari Maket araştırma projesi kapsamında hazırlananDüşünme ve Görselleştirme Aracı Olarak Türkiye’de Mimari Maket | 20. Yüzyıldan Bir Kesit başlıklı kitap geçtiğimiz aylarda, Mimarlar Derneği 1927’nin iş birliğiyle Pelin Derviş Yayın Projesi’nin ilk yayını olarak okuyucusuyla buluştu. Derviş’le kitap üzerinden, Türkiye’de Mimari Maket’i, Pelin Derviş Yayın Projesi’ni ve mimarlık üretiminin göz önünde olmayan müştereklerini konuştuk.
♦5. Flâneur çıkmazı
Yazı: M. Wenda Koyuncu
Oğuz Yalım’ın eserlerinden oluşan Flâneur sergisi, 10 Şubat’ta Summart Sanat Merkezi’nde izleyicisiyle buluştu. 10 Mart 2021 tarihine kadar devam edecek olan sergiyi, Yalım’ın eserleri arasında flanörce bir gezintiye çıkan küratör ve sanat eleştirmeni M.Wenda Koyuncu değerlendirdi.
♦6. Fatoş İrwen: Tanıklık ve Eylem
Yazı: Ahmet Ergenç
Fatoş İrwen’in ilk kişisel sergisi Olağan Zamanın Dışında, geçtiğimiz ay Depo ve Karşı Sanat Çalışmaları’nın ev sahipliğinde gerçekleşti. Sergiyi, İrwen’in sanatsal stratejileri üzerinden, ortaya koyduğu eylem ve sunduğu tanıklık bağlamlarında değerlendirdik.
♦7. Rafet Arslan’la James Graham Ballard üzerine
Röportaj: Hüseyin Gökçe
Sanatçı, küratör, şair ve yazar Rafet Arslan, Simurg Art Yayınları tarafından yayınlanan Ballard Kitabı’nda son 60 yılı Ballard üzerinden ve onun yarattığı kopuşla anlamaya gayreti içerisinde. Popüler kültür, şöhret kültü üzerinden Dali, Andy Warhol, David Bowie ve Lady Gaga okumaları yapıyor.
♦8. Hakikat, bellek, etik
Röportaj: Merve Akar Akgün
Türkiye sanat alanının önemli paydaşları olarak tanımlayabileceğimiz kadınları bir araya getiren dosyamızın yedinci konuğu küratör, sanat eleştirmeni, BM Çağdaş Sanat Merkezi yöneticisi Beral Madra.
♦9. Kara kalem çizilmiş bir tablodur Medea!
Yazı: Ferdi Çetin
Avustralyalı yazar, oyuncu ve film ile tiyatro yönetmeni Simon Stone’un yorumuyla Medea, 25. İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında izleyiciyle buluştu. International Theatre Amsterdam yapımı olan oyunu, kurgulandığı “gerçek olay” ve Antik Yunan’a verdiği referans üzerinden değerlendirdik.
♦10. Samuel Beckett ile Kayıt Dışı Metinler:
Dünya ve Pantolon
Yazı: Fatih Tan
Yazar Fatih Tan’ın, edebiyatın ve felsefenin kültleşmiş isimlerini güncel ve deneysel bir yaklaşımla ele aldığı Kayıt Dışı Metinler yazı dizisi, ayda bir Cuma günü yer bulacağı yeni mekânı unlimitedrag.com'da altıncı metniyle devam ediyor. Kayıt Dışı Metinler’in kısmen yapı-sökümcü kısmen de kurmacaya dayalı dünyasının bu haftaki konuğu: Samuel Beckett.
♦11. Ütopik Bürokratik: Mümkün mü?
Röportaj: Ahmet Ergenç
Zilberman Istanbul, Memed Erdener’in yeni kişisel sergisi Ütopik Bürokratik’e ev sahipliği yapıyor. Disiplinlerarası üretimiyle ortaya koyduğu resim, heykel, kaligrafi, video ve yerleştirmeleriyle 20 yılı aşkın süredir üretimde bulunan Erdener’in sergisi 24 Mart 2021’e dek devam etti.
♦12. Geçmişi yeniden doğurmaya gebe
Röportaj: İbrahim Cansızoğlu
Sarkis’in tarihten taşıdığı hikâyeler üzerinden gündeme bakma imkânı sunduğu UNTITLED başlıklı sergisi Dirimart’ta 8 Kasım 2020’de sona erdi. Sergiden hareketle Art Unlimited’in matbu yayınında Odak: Resim serimiz kapsamında gerçekleştirdiğimiz söyleşiyi yayınlanmamış bölümleriyle bugünkü Başlangıçta, İstanbul (19380-20200) etkinliği vesilesiyle yayınlıyoruz.
♦13. XXY ³: Meme ucu ya da imkânsızlaştırılmış eşitlik üzerine birkaç söz
Dosya: Çınar Eslek & Yekhan Pınarlıgil
Beden hikâyelerine odaklanan XXY serimizin üçüncü bölümünde "meme ucu"nu merkezimize alıyoruz.
♦14. Yaşam acısının şekillendirdiği imgeler
Yazı: Necmi Sönmez
Kabaağaçlızade Mehmed Şakir Paşa'nın kızı, II. Abdülhamit devri sadrazamlarından Cevat Paşa'nın yeğeni, Halikarnas Balıkçısı'nın kız kardeşi, 1940’lı yıllar Türk modernizminin ve savaş sonrası Fransa’da avangardın önde gelen sanatçılarından Fahrelnissa Zeyd’in 120. doğum yılını kutluyoruz.
♦15. Kuir bakışın gücü, pencerenin işareti
Röportaj: İlker Cihan Biner
Ömer Tevfik Erten'in küratörlüğünde, Kübra Uzun ve Simon(e) Van Saarloos yürütücülüğünde 22 sanatçının katılımıyla gerçekleşen Through The Window çevrimiçi karma sergisinin ikinci fazı geçtiğimiz hafta sona erdi. Projeye dair merak ettiklerimizi çalışmalarıyla sergide yer alan sanatçılara sorduk.
♦16. Ak-sayanlar
Dosya: Çınar Eslek
Günümüzde aktarma ve saklamanın değerini vurgulayarak, farklı sanat alanlarının yan yanalığının imkânlarıyla anlatım olanaklarını çoğaltarak kendi içinde katranlanan diyaloglar yaratabilmek adına farklı alanlardan isimleri Ak-sayanlar dosyasında bir araya getiriyoruz.
♦17. Post Dijital Cehalet
Yazı: Ozan Atalan
a’21 amberNetworkFestival, çok merkezli ve çevrimiçi olarak 18 Mayıs tarihinde sona erdi. Festivalin odağındaki “dijital sonrası cehalet” temasını tartışmaya açan Ozan Atalan, kendimizi sorgulamadan üreticisi, yayımcısı ve tüketicisi olarak içinde bulunduğumuz dijital kültürü sorguluyor.
♦18. Chicago ve feminizmin kat ettiği yollar
Yazı: Nazlı Gürlek Hodder
Judy Chicago’nun ilk retrospektif sergisi Judy Chicago: A Retrospective, Fine Arts Museums of San Francisco (FAMSF) içerisindeki de Young Museum’da 9 Ocak 2022 tarihine kadar devam ediyor. Sergiyi, Chicago’nun 60 yıla uzanan sanat pratiği ile feminizmin bugünkü söylemi üzerinden değerlendirdik.
♦19. Bırakamadıklarımız: Taşıdıklarımız
Yazı: Ecem Arslanay
Portekiz'den Eira ile Türkiye’den Çıplak Ayaklar Kumpanyası’nın ortak projesi, Taşıdıklarımız, Francisco Camacho’nun sanat yönetmenliğinde 27 ve 29 Ağustos tarihlerinde Bergama Tiyatro Festivali’nde gösterildi. Performansla birlikte gündelik hayat hurdalığında, anti-otoriter, anti-hiyerarşik ve anti-kapitalist bir evren ihtimalini sorguluyoruz.
Röportaj: Ayşe Draz & Mehmet Kerem Özel
On soruluk sohbetler serisinin bu haftaki konuğu; performans, dans ve müzik alanında çalışan, uluslararası performans sanatı platformu Performistanbul sanatçısı Ekin Bernay.
Comments