Bozlu Art Project, 27 Ekim - 26 Aralık tarihleri arasında Hâlâ Hayattayım başlıklı karma sergiye ev sahipliği yapıyor. Küratörlüğünü Özlem İnay Erten’in yaptığı sergi, sanat tarihinde yüzyıllar boyunca sanatçının varlığının izi sayılan otoporte temasından hareketle, sonlu bir varlık olduğunu bilen insanoğlunun yaşamı boyunca süren var-kalma çabasını (conatus) günümüz perspektifinden sorguluyor
Sinan Demirtaş, Tahterevalli, 2019
Hâlâ Hayattayım isimli sergi, ilhamını ünlü ressam Edvard Munch’un 1919 tarihli İspanyol Gribi ile Otoportre ve İspanyol Gribi’nden Sonra Otoportre isimli resimlerinden alıyor. Munch’un, milyonlarca kişinin ölümüyle sonuçlanan İspanyol Gribi’ne yakalanmasının ardından yaptığı bu otoportreler, sanatçının hastalık sürecindeki ruh halinin ifadesini ve sonrasını içerdiği kadar, içinde yaşadığı toplumun çığlığını da aksettiren bir ayakta kalma mücadelesinin izini sürmemize olanak tanıyor.
Serginin küratörü Özlem İnay Erten, serginin ortaya çıkış sürecini şu sözlerle özetliyor: “Tarih boyunca sanatçılar için “Ben buradaydım, yaşadım,” demenin, hayatta var olduğuna dair bir “iz” bırakmanın tezahürü sayılan otoportre temasından yola çıkmamızın özünde toplumsal ve bireysel olarak yaşadığımız Covid 19 pandemi travmasının etkisinin, tanıklığının sanatçının bedeni, kendi imgesi üzerinden yeniden yorumlaması fikri yatıyor. İnsanlığın başına ender gelen bir salgınla karşı karşıya kalıp evlerimize çekildiğimiz pandemi sürecinde kendimizle yüzleştiğimiz kadar çevremizle olan ilişkilerimizle ve belki de dünyamızın sonunu getirecek çevresel sorunlar ile de yüzleştik. Bu içe bakış ve yüzleşme hali varoluşumuza dair yeni bir “ben” yarattı, şimdi bu yeni “ben”i tanımlama zamanı diyorum. Tüm yaşadıklarımız benliğimizi ne denli parçalasa da ondan yine anlamlı bir bütün yaratmanın ve hayatta kalmanın yollarını arıyoruz. Hâlâ yaşadığımız belirsizlik duygusunun verdiği kaygılar, hayal gücümüzü nasıl kışkırtacak ve tüm dünya ile birlikte hissettiğimiz tarifi çok zor bu duygulara en çok tanıdığımızı sandığımız kendi bedenimiz üzerinden nasıl bir bakış sunacağız gibi sorulardan hareketle bu sergiyi oluşturduk.”
Adını Japon sanatçı On Kawara’nın 1970 yılında tanıdıklarına göndermeye başladığı I Am Still Alive başlıklı 900 telgraflık seriden alan sergi, sanat tarihinde sanatçılar tarafından en sık yorumlanan temalardan biri olan “otoportre” kavramını da sorgulayarak, “günümüzde otoportre”nin sanatçının yüzyıllar boyunca aynaya bakarak kendi yüzünü, ifadesini, ruh halini yansıttığı bir eylem olmaktan çıkarak yeni üretim pratikleri ve anlatım biçimlerine olanak tanıyan yepyeni bir ifade olanağı kazanmasına da vurgu yapıyor. Ali Alışır, İlgen Arzık, Sinan Demirtaş, Evren Erol, Tülay İçöz, Kazım Karakaya, Kerem Ağralı, Meliha Sözeri, Gamze Taşdan’ın yapıtlarının yer aldığı Hâlâ Hayattayım isimli sergi 27 Ekim - 26 Aralık tarihleri arasında Bozlu Art Project Mongeri Binası’nda izlenebilir.
Comments