Uluslararası, kültürel ve filantropik bir yaklaşımla 2013 yılında kurulan MAST Vakfı, 19. yüzyıldan günümüze iş yaşamı ve endüstrileşme ile ilgili görüntü, video ve fotoğraf albümlerinden oluşan geniş bir koleksiyona yer veriyor. Eski ve yeni fotoğraf tekniklerini bir araya getiren sergi, 10 Şubat tarihinde MAST Vakfı'nda izleyiciyle buluştu
2013 yılında İtalya' Bolonya'da kurulan MAST Vakfı
MAST Vakfı ilk yıllarında, müzayede evlerinden, özel koleksiyonerlerden, sanat galerilerinden, fotoğrafçılardan ve sanatçılardan görüntüler alarak endüstriyel ve işle ilgili fotoğrafçılığa adanmış bir alan oluşturdu. Cam ve film üzerine negatifleri, fotoğrafları, albümleri ve yirminci yüzyılın başlarından itibaren Coesia Grup'un fabrikalarında üretilen katalogları bünyesinde barındıran MAST Vakfı’nın koleksiyonu, Grup şirketlerine ilişkin tanıtım ve belgesel materyal parametrelerinin ötesine geçerek genişledi. Şu anda koleksiyon, tanınmış sanatçılara ve lens ustalarına ait 6000'den fazla görüntü ve videonun yanı sıra binlerce görüntü içeren çok çeşitli fotoğraf albümlerinden oluşuyor. Endüstriyel fotoğrafçılıkta fotoğraflar, bilinmeyen yazarlar veya medyayla hobi olarak uğraşan şirket teknisyenleri tarafından üretilse de bu durum görüntülerin iş dünyasındaki temsiliyetini azaltmıyor. MAST Koleksiyonu bu özel fotoğrafçılık alanında eşsiz bir referans noktası haline geldi. Bu geniş koleksiyon, 19. ve 20. yüzyılın başlarına ait görüntülerle birlikte “değer odaklı” bir seçim sürecinin ve dikkatli bir metodolojik yaklaşımın sonucu olan çağdaş üretimi de içeriyor.
Gianni Berengo Gardin, Da sinistra a destra: I'ndistruale Alberto Alessi, i designer Achille Castiglioni, Enzo Mari, Aldo Rossi, Alessandro Mendini, Milano, 1989, Gianni Berengi Gardin / Contrasto
Bir vakfın toplum ve şirket refahını teşvik edici bir misyon üstlenen fotoğrafçılık departmanının bulunması pek görülmüş şey değil. Ancak vakfın sanat, düşünce, bilgi ve eğitim merkezi olarak toplumun sanayileşmesini temsil etmesi ve evrimini belgelemesi, vakfa ivme ve yaratıcılık kazandırıyor. Her şey üretim faaliyetlerini ve çalışma kültürünü teşvik etmekle ve aynı zamanda “emeğin” altında yatan gerçeklerden yorgunluk, sömürü ve haysiyete odaklanma seçimiyle ilişkili.
Paolo Woods, Gabriele Galimberti, Senza titolo, dalla serie, The Heavens. Annual Report, 2013, Paolo Woods, Gabriele Galimberti, Sanatçının izniyle
İş hayatımızda, toplumsal, belgesel ve tarih yazımı fotoğrafçılığı, genellikle göz ardı edilen bir evrenin güçlü, inandırıcı, nadir ve olağandışı görüntüleriyle ona olan saygısını ifade ediyor. MAST Vakfı, ilk kez fotoğraf, albüm ve video koleksiyonundan alınan 500'den fazla görselden oluşan olağanüstü bir seçki sunuyor. MAST binasındaki tüm sergi alanlarını kaplayan dünyaca ünlü sanatçıların, daha az tanınan veya anonim fotoğrafçıların ve MAST Fotoğraf Fonu finalistlerinin ikonik görüntüleri, iş dünyasına görsel bir tanıklık sunuyor. Sergilenen görüntülerle gösterilen farklı konseptlere ayrılmış 53 bölüm mevcut. Bu bölümler iş dünyasıyla ilgili çok çeşitli meslekleri, temaları, işlevleri ve değerleri göz önüne alan bir terimler listesi oluşturuyor.
Thomas Demand, Space Simulator, 2003, Thomas Demand SIAE 2022, Berlin, Esther Schipper'in izniyle
Üç sergi alanının duvarlarını boydan boya geçen ve “A”dan “W”ye (abandoned’dan wealth’e ) giden, noktaları ve alanları tanımlayan bir alfabeden oluşuyor. Her görüntü gerçek anlamını içeren bir alana sahip. Bu alfabeden oluşan görsel sözlük, daha geniş değerlendirmeleri teşvik eden bağlantıları ve etkileşimleri çağrıştırıyor. Sergi boyunca sergilenen fotoğrafların ele aldığı temalar “siyah”, bağlamsal eleştirel yansıtmaya yönelik olanlar ise “normal yazı” tipinde.
Sanatçılar ve fotoğrafçılar açısından da bu alanlar, yaşlı ve genç, zengin ve fakir, sağlıklı ve hasta, işçi ve aydınların bir arada yaşadığı köyler veya sanayi bölgelerinden oluşan ve yüzlerce işin bir arada gruplandığı, birbirinden farklı algı, tutum ve projelerin birleştiği bir yer olarak görülüyor.
Belgesel fotoğrafçılığın kavramsal sanatla buluştuğu alanda, albümin tekniği gibi farklı fotoğraf kâğıdı türleri üzerindeki eski geliştirme ve baskı teknikleriyle dijital ve inkjet (mürekkep püskürtmeli) teknolojisi gibi yenilikler yan yana geliyor. Simsiyah baskılarla parlak ve renkli işler bir arada görülebiliyor. Kronolojik olarak, yalnızca 19. yüzyıl için sanayileşmenin erken evreleri ve fotoğraf tarihi hakkında bir bölüm var. Çalışma temasının önemi ve temayı belgeleyen başyapıtların kalitesi, gözlem ve yansıma için eşsiz bir fırsat sunuyor. The MAST Collection: A visual alphabet of industry, work and technology sergisi 22 Mayıs 2022'ye İtalya'nın Bolonya bölgesinde yer alan MAST Vakfı'nda görülebilir.
Comentarios