Çağdaş Türk resim sanatının önde gelen isimlerinden Mehmet Güleryüz’ün son kişisel sergisi Çizgi Hali 17 Kasım 2021 tarihine kadar Bursa Nilüfer Belediyesi Nâzım Hikmet Kültür Evi’nde devam ediyor. Sergiyle birlikte, kraft üzerine marufle akrilik eserleri ve Paris’te yaptığı son dönem desenlerini izleyiciyle buluşturan Güleryüz’ün sanat pratiğine uzandık
Yazı: Ceylan Önalp
Mehmet Güleryüz, İtalyan defter, Kâğıt üzerine ekolin, 26.5 x 18.5 cm ed.164, 1999-2005
Çağdaş Türk resim sanatının önde gelen isimlerinden Mehmet Güleryüz’ün son kişisel sergisi 17 Eylül - 17 Kasım 2021 tarihleri arasında Bursa Nilüfer Belediyesi Nâzım Hikmet Kültür Evi’nde sanatseverler ile buluşmayı bekliyor. Sergi, sanatçının son dönem çalışmaları arasında yer alan desenlere ek olarak kraft üzerine marufle akrilik eserlerini de kapsayan bir seçkiden oluşuyor.
Mehmet Güleryüz, Akordeon Defter, Kâğıt üzerine mürekkep, 98 x 15 cm, 2016
Mehmet Güleryüz, Akordeon Defter (detay), Kâğıt üzerine mürekkep, 98 x 15 cm, 2016
Mehmet Güleryüz'ün İstanbul’dan Paris’e uzanan hayat serüveni ailesinden gelen Osmanlı ve Avrupa kültürlerinin harmanlanmasıyla birlikte neredeyse hiç durmaksızın işleyen üretime dönüşüp, çizgisinin zamansızlığı bugün bile evrimleşmeye devam ediyor.
Mehmet Güleryüz, İsimsiz, El yapımı kâğıt üzerine ekolin, 57.5 x 77 cm, 2018
Mehmet Güleryüz, Outdoor, El yapımı kâğıt üzerine ekolin, 56 x 76 cm, 2016
Sanatın pek çok alanında varlığını farklı şekillerde gösteren ve üretmeye devam Mehmet Güleryüz’ün esas meselesi, insan.
Mehmet Güleryüz, Portre 2, Tuval üstüne marufle akrilik, 135 x 98 cm, 2004
Aynı zamana yayılan bir çizginin farklı halleri gibi eserlerinde insanı anlamaya ve anlatmaya çalışan bir sanatçı. Merkezinde insanı tutarak toplum üzerine kafa yoran ve düşündüklerini tuvallerine, defterlerine ve hatta bazen heykellerine ya da mekân odaklı yerleştirmelerine yansıtan çok yönlü bir isim. Çalışmaları özünde izleyicisine algımızın derinlerinde yerleşik hayata geçmiş öğretilere ve kanıksanmış yargılara ne denli ayna olabildiğiyle ilgili. İnsanı ne denli tanıyabildiği ve bunu ne denli yansıtabildiğiyle alakalı.
Mehmet Güleryüz, Tanı, Tuval üzerine marufle akrilik, 260 x 219.5 cm, 2005
İnsanı tanırken, bir imgenin de çizgi üzerinden tüm zamanlarda birden nasıl hareket edebildiğini çizimlerine yansıtmayı başaran Güleryüz, sanata ve yaşama dair en önemli detayları gözler önüne seriyor. Onun çizgisi başlangıç noktasından bitiş anına kadar takip edildiğinde tüm nesneler, figürler ve bireyler gibi bir sanatçının da başlı başına bir dünya olduğunu görebiliyoruz.
Mehmet Güleryüz, İsimsiz, Kâğıt üzerine marker ve suluboya, 18.5 x 14.5 cm (her biri), 2018
Eleştirel ve dışavurumcu üslubuyla yaklaşık yarım yüzyıldır sanat sahnesinde olan Güleryüz, insanı anlama ve anlatma serüveninde kadınların sorunlarına da sıklıkla dikkat çekiyor. Ve kadının toplumdaki yerini sorgulamaya devam ediyor.
Mehmet Güleryüz, Kırmızı Elbise, El yapımı kâğıt üzerine ekolin, 56 x 76 cm, 2016
Belki de sanatçının 2014 yılında Milliyet Sanat’a verdiği söyleşide dediği gibi, “resim yapmak yerine bağırmamız lazım hepimizin.”
İnsan olmak için, kadınlar için, yaşamak için.
Comentarios