Serkan Taycan’ın “Kentleşme nedir?” sorusu etrafında şekillenen sergisi Kente Doğru, Ocak 2022’ye kadar Türkiye’nin önemli endüstriyel kültür miraslarından biri olan Kadıköy’deki tarihi Hasanpaşa Gazhanesi, yeni adıyla Müze Gazhane’de izleyiciyle buluşuyor
Serkan Taycan, Agora #04, 2014, 185x150 cm
Geçtiğimiz haftalarda açılışı yapılarak İstanbul’a kazandırılan Müze Gazhane’nin açılış sergilerinden biri olarak ağırladığı Serkan Taycan’ın Kente Doğru sergisi, modern kentleşme sürecinin, taşradan İstanbul’un çeperlerine ve meydanlarına uzanan bir izleğini sunarken, sanatçının Habitat, Kabuk, Agora ve İki Deniz Arası çalışmalarını ilk defa bir araya getiriyor.
Serkan Taycan’ın 2007’den beri sürdürdüğü çalışmalarına bütüncül bir bakış imkânı sunan serginin yapı taşlarını kentleşme, taşranın ve kentin dönüşümü ile ekoloji temaları oluşturuyor. Temel anlatısı “Kentleşme nedir?” sorusu etrafında şekillenen sergi, birbirine eklemlenen üç fotoğraf serisi ve bir yürüyüş rotasından oluşuyor. Taycan, fotoğraf serilerinin ilki olan Habitat isimli çalışmasında taşraya bakıyor; ikincisi olan Kabuk’ta İstanbul’un çeperlerinde dolaşarak kentin dönüşümünün izlerini arıyor; üçüncü çalışma Agora’da kentin İstanbul’un en önemli kamusal alanları olan meydanlarına odaklanıyor. Serginin son bölümünü oluşturan ve bu çalışmaların hepsiyle ilişki kuran İki Deniz Arası projesi ise taşradan kent meydanlarına doğru gelen izleği Kanal İstanbul hattında bir yürüyüş rotasına çevirerek, yaşanacak sosyal ve ekolojik dönüşümü tecrübe etmek için bir imkân yaratıyor.
Kente Doğru sergisi yerleştirme fotoğrafı, © Serkan Taycan
Müze Gazhane’nin 600 m2’lik galeri alanına yayılan sergide fotoğraf ve video yerleştirmeler yer alıyor. Çalışmalar hem bireysel hem de toplumsal anlatılar içeriyor ve Taycan’ın kimi zaman belleğinde kimi zaman bedensel olarak yaptığı yolculuklardan besleniyor. Kentteki dönüşümün etkilerini içeriden ve dışarıdan bir gözle araştıran ve fotoğraf, yürüme, haritalandırma gibi pratikleri bu araştırmanın yöntemi olarak kullanan Taycan’ın gözlemleme ve dahil olma yaklaşımı sergideki eserlerin ortak dili olarak dikkat çekiyor. Sergi, İstanbul’u bir “küresel kent” olarak ele alarak; sosyoloji, politik coğrafya, mimarlık ve kent politikasının kesişiminde yer alan kentleşmeye ilişkin evrensel ve güncel tartışmalara bir platform oluşturmayı hedefliyor.
Kente Doğru sergisi yerleştirme fotoğrafı, © Serkan Taycan
Temmuz 2021’de ziyarete açılan Kente Doğru sergisi Ocak 2022’ye Müze Gazhane’nin ev sahipliğinde devam ediyor.
Comments