Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi, 17 Ocak 2022 tarihine kadar M. Cevahir Akbaş ve Derya Ülker küratörlüğündeki Sessizlik Biçimleri başlıklı karma sergiye ev sahipliği yapıyor. Kent ve ekoloji eksenli görsel hikayeler üreten Demo Lab İnisiyatifi öncülüğünde gerçekleşen ve 16 sanatçının üretimlerini bir araya getiren sergi, sessizliğin yaşamdaki yeri ve temsil ettikleri üzerine farklı bakış açıları sunmayı amaçlıyor
Erdem Varol, 30 GÜN
Tanıklıklar ve gözlem yoluyla kentin ve toplumsal yaşamın görsel belleğini tutmayı hedefleyen, Bekir Dindar ile M. Cevahir Akbaş’ın temellerini attığı Demo Lab, yaşam dinamiklerindeki değişime odağına alıyor. Bu sergiyle birlikte inisiyatif, dayatılan bir sessizliğin yaşamdaki yeri ve temsil ettikleri üzerine farklı bakış açıları sunmayı amaçlıyor. Sergi, ses atmosferindeki potansiyelleri ararken, geçmişe giderek, sessizleştirme politikalarının daha çok hissedilmeye başlandığı ve yoğun toplumsal muhalefetle karşılandığı 2013 yılından bugüne, pandemi sonrası gündelik pratiklere uzanıyor.
Sessizlik Biçimleri sergisinden fotoğraflar, Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi
Sanatçılar Bekir Dindar, Derya Ülker, M. Cevahir Akbaş, Edze Ali, Erdem Varol, Dilara Açıkgöz, Tolga Akbaş, Ekin Çekiç, Şener Yılmaz Aslan, Nevruz Seyidoğlu, Emirkan Cörüt, Nazım Serhat Fırat, Berkay Yahya, Eren Eryol, Ateş Alpar ve Berne Küpeli'nin üretimlerini izleyiciyle buluşturan sergide yer alan çalışmalar iki ana eksende, kent ve ekoloji politikaları ile toplumdaki belli kimlikleri, grupları hedef alan baskı politikaları altında toplanıyor. Bu iki ana eksen aynı zamanda serginin Emirkan Cörüt tarafından gerçekleştirilen ışık tasarımına da ilham veriyor.
Solda: Cevahir Akbaş
Sağda: Berna Küpeli, Afield I, 2021
Mekân üzerindeki politikalar alansal bir kırmızı ışıkla ifade edilirken, bu ışık altında distopik bir kartpostal oyunu, ziyaretçileri bekliyor. İkinci uygulama ise, kimliklerin etrafını saran, odayı dışarıdan kuşatan, kırmızı, çizigisel bir ışıktan oluşuyor. Bu ışık aynı zamanda Sansüre Karşı Susma Platformu’na da ev sahipliği yapan Kıraathane’nin binasını da (özellikle karanlıkta) görünür kılıyor.
Sessizlik Biçimleri sergisinden fotoğraflar, Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi
Ekolojik yıkım, kentsel dönüşüm, göç, kadın ve kimlik politikaları ve sansür meselesine işaret eden Sessizlik Biçimleri sergisinin kataloğunun oluşum süreci de bir birlikte örme ve düşünme denemesini tarif ediyor. Çisel Karacabe, Suzi Asa ve Burcu Yaşin’in ortak yazıları Bir Şeker Otunu Akustik Biçimlerle Örme Denemesi, yazarlarının sesinden, Eren Eryol’un eş zamanlı dinleme olanağı sunan ses kurgusuyla dinlenebiliyor. Bu yazıyı, Merve Şen’in dinlemeyi politik bir eylem olarak ele alan yazısı takip ederken, katalog tasarımını aynı zamanda sergi asistanlığını da yapan Tahir Akkurt üstleniyor. Kataloğun grafik düzenlemeleri Berkay Yahya'ya editörlüğü ise Merve Şen'e ait.
Kommentare