Şehir içinde beklenmedik sanat karşılaşmaları için bir ifade alanı açan Yanköşe, Sena Başöz'ün Geleceğe Salınmak isimli eserini ağırlıyor
Sena Başöz, Geleceğe Salınmak. Fotoğraf: Flufoto
Sena Başöz’ün Geleceğe Salınmak isimli çalışmasında, Yapı Kredi Tarihi Arşivi Selahattin Giz Koleksiyonu fotoğraflarından kesip çıkarılmış, yeni kurulan cumhuriyetin geleceğini temsil eden genç ve sağlıklı sporcu bedenleri yer alıyor.
Çoğunluğunu Selahattin Giz’in (1914-1994) çektiği, bir kısmını da topladığı 35.000 fotoğraf içeren bu koleksiyon 20. yüzyılın ilk çeyreğinin toplumsal, ekonomik ve siyasal hayatını belgelemesi açısından önem taşıyor. Geleceğe Salınmak (2023) isimli bu çalışma Fransız sanatçı Yves Klein’ın (1928-1962) Leap into the Void (Boşluğa Salınmak) (1960) isimli ikonik fotoğraf çalışmasından ilham alıyor. Klein’ın fotoğrafındaki mizansen ve hareketin yarattığı özgürleştirici his Başöz’ün arşivde bulduğu sporcu fotoğraflarıyla birleşiyor.
Sık sık aynı döneme ait anıtlarda da rastladığımız genç sporcu bedenleri, bu yerleştirmede yerçekiminden özgürleştikleri anlarda bir araya gelerek, tarihin ağırlığından bağımsız, kuşların hareketlerini hatırlatıyor.
Sena Başöz, Eylül 2024’e kadar Yanköşe’de sergilenecek eserle ilgili şunları söylüyor: “Cumhuriyetin ilk yıllarında yapılan anıtlarda sık sık genç sporcu bedenleri yer alır. Ellerinde bazen bayrak, bazen meşale tutan bu genç, sağlıklı bedenler yeni kurulan cumhuriyetin geleceğini temsil eder. Resmi tarih anlatısı, güç kimin elindeyse o doğrultuda değişiyor, dönüşüyor. Neyi nasıl hatırladığımız, nasıl hafızalaştırdığımız bir sanatçı olarak ilgi alanıma giriyor. Bugünden geriye dönüp baktığımızda Türkiye Cumhuriyeti tarihi keskin kırılmalarla dolu. Bunların da kendine göre bir döngüsü var. Bu kırılmalarda geleceğin yükünü omzunda hisseden idealist gençler ağır bedeller ödedi. Farklı zaman dilimlerinden, çeşitli görüşlerden gençlerden bahsediyorum. Ben de fotoğraflardaki genç bedenleri geleceğin yüklerinden arındırmak istedim. Bilinmez bir gelecek karşısında gençliğin getirdiği cesareti vurgulamak istediğim için sporcuların havada, yer çekiminden özgürleştikleri anlarda çekilmiş bedenlerine yöneldim.”
Yanköşe projesi hakkında
Her yıl iki farklı sanatçının projesini ağırlamayı hedefleyen Yanköşe, beklenmedik, deneysel güncel sanat eserleri üreten sanatçılara bir ifade alanı yaratıyor.
Konumu sayesinde her gün binlerce kişiye ulaşan Yanköşe’nin ağırladığı çalışmalar, davet edilen sanatçıların mekânın özelliklerini göz önünde bulundurarak ürettikleri, mekâna cevap veren yapıtlar. Bir karşılaşma alanı olarak taşıdığı potansiyel, şehrin görünür bir parçası olması ve kolay ulaşılabilirliğinin yanı sıra sergilenen işlerin meta temelli olmayışı ve geçiciliğiyle de öne çıkan Yanköşe’nin sunduğu dinamik alan, yerli ve yabancı sanatçıların farklı tekniklerle üretilmiş çalışmalarına açık.
Yanköşe’de yer alacak eserin seçimi için, projenin koordinatörlüğünü üstlenen Tuna Ortaylı Kazıcı tarafından üç sanatçının davet ediliyor; Altınmarka Grup Şirketleri Yönetim Kurulu Üyesi ve Detay Gıda CEO’su Dilara Altınkılıç Kutmangil, Altınmarka Grup Şirketleri Yönetim Kurulu Üyesi ve Kahve Dünyası Genel Müdürü Kaan Altınkılıç, sanat yazarı Evrim Altuğ, tasarımcı Bülent Erkmen ile küratör Fatoş Üstek’den oluşan Seçici Kurul, davet edilen sanatçıların proje önerilerini değerlendiriyor. Eser seçiminde, sunulan projenin içeriği, görselliği, kentle ilişkisi gibi unsurlar göz önünde bulunduruluyor.
Commentaires